maandag 20 juli 2015

Geluiden bij sprinkhanen en krekels.

Door de laatste Nieuwsbrief ( 17/7) van de site Waarneming.nl werd ik geattendeerd op het beginnen van het seizoen van sprinkhanen en krekels. Helaas leverde een genoemde link voor mij niks op zodat ik  zelf maar op zoek ben gegaan. Met veel geluk had ik een paar jaar terug in onze eigen tuin een grote sprinkhaan gefotografeerd, de foto's die ik gister en eergister heb gebruikt. Helaas de sprinkhaan nooit op naam gebracht. Ik heb geen handboek voor genoemde dieren. Dus dan maar op Internet grasduinen. Ik denk dat het een Groene Sabelsprinkhaan is, een Grote of een Kleine durf ik niet te zeggen.
Ik kwam het voor mij volslagen onbekende woord striduleren tegen. Nooit van gehoord. Het is het maken van geluid door lichaamsdelen tegen elkaar te bewegen.Bij Sprinkhanen en Krekels wordt dat bereikt door vleugel tegen vleugel te bewegen, vleugel tegen abdomen (lichaam) of poot tegen vleugel.Het mannetje van de Sabelsprinkhaan doet het door linkervoorvleugel en rechtervoorvleugel met een enorme snelheid tegen elkaar te laten trillen. Doordat een ader is verdikt met tandjes geeft dat een geluid. Andere soorten hebben door bouw, tempo en manier weer andere geluiden. Aan de geluiden kan men de soort  herkennen.

Ik heb me wild gezocht naar een afbeelding van het stridulatie-apparaat, maar dat viel tegen.

We hebben onze sleurhut weer even gepakt en ingepakt ( help!) en de polder achter ons gelaten.  Vanaf het hogere gedeelte van de provincie Utrecht hoop ik nu en dan een logje te plegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten