vrijdag 22 oktober 2021

Rode Lijst met o.a. Watersnip.


Onlangs heeft Birdlife International een nieuwe Rode Lijst van Europa gepubliceerd met niet al te fraaie conclusies. In 50 landen en gebieden in Europa staan er zo ongeveer 550 vogelsoorten op de nominatie uit te sterven. Dat is niet best!! Uiteraard staat onze Grutto erop, onze Zomertortel , maar ook onze Watersnip is van gevoelig  naar kwetsbaar gegaan. Had ik ruim een  maand geleden niet in de gaten, toen ik regelmatig in polder Demmerik elke keer wel 10 -20 Watersnippen uit dezelfde walkant opjoeg. Bovenstaande foto heb ik enkele jaren geleden in de Waverhoek genomen. Op een veenbankje foerageerden tientallen Watersnippen.

Ik kan me niet herinneren dat er in het gebied van de agrarische natuurvereniging De Utrechtse Venen een Watersnip als broedvogel is gemeld. De Watersnippen die ik gefotografeerd en geteld heb zullen doortrekkers geweest zijn. Onze Watersnippen broeden vooral in de kop van Overijssel, Drenthe (op de heide) , Oost-Friesland en verder enkele gevallen in de veenweiden van het Groene Hart.

De landelijke populatie nam af van 5500-10.000 paren in de 70 er jaren van de vorige eeuw tot 1200-1500 omstreeks 2000.

Foto: de witte vlekjes op het water van de Waverhoek zijn veertjes van de ruiende Grauwe Ganzen. ( Geen sneeuw dus)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten