dinsdag 16 maart 2021

Zwartkopmeeuw


 Ik heb niet zoveel met meeuwen, waarom weet ik eigenlijk niet. Er zijn hier genoeg, zoveel zelfs dat er regelmatig een wat zeldzamere soort tussen zit. Om die te herkennen moet je toch wat meer moeite doen dan ik gewoonlijk doe. Toch kreeg ik vanmiddag plotseling de drang op de Gagelweg om de grote groepen meeuwen, die afkomen op het gieren van een weiland, nader te bekijken. Tot mijn grote verbazing, c.q. verrassing,  kreeg ik direkt  een Zwartkopmeeuw in de kijker. Even later weer een en toen ik thuis de foto´s bekeek bleken er drie te zitten, helemaal vooraan, alsof ze mij een plezier wilden doen. Op de foto boven zitten ze, zoek maar eens. Ik denk als ik de telescoop op de honderden meeuwen had gezet er nog wel meer fraais te zien was.

Zwartkopmeeuwen zijn in de loop van de vorige eeuw in Europa terecht gekomen vanuit het Zwarte Zeegebied. Het eerste broedpaar was in 1959 op De Scheelhoek , Goeree. In de Delta zijn grote kolonies met enkele honderden broedparen. De dichtstbijzijnde kolonie is bij Nieuwkoop met tientallen broedparen. Voor de duidelijkheid druk ik hieronder een groter afgebeelde vogel af.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten