dinsdag 3 maart 2020

Start Weidevogelseizoen

Eindelijk even mooi weer, eindelijk even tijd, en nu al: de eerste Kievitseieren zijn gevonden. In Gelderland ergens. Voor mij het teken om de ganzen met rust te laten en de aandacht te richten op de weidevogels.
Al een paar weken niet de polder in geweest, de medische molen hield ( en houdt)  ons voortdurend bezig. Ik moet het hebben van dagen als vandaag. Ik zag dat Gijs, mijn weidevogelboer, perceel twee weer onder water had gezet. Plasdras. We hopen weer op weidevogels die er door aangetrokken worden. In voorgaande jaren bleek dat er een verplaatsing van de nesten naar de omgeving van het plasdras had plaatsgevonden. Zelfs op de rand van het plasdras zaten drie Kieviten te broeden.
Zover is het nog niet, het was koud en winderig, vanochtend.
Hier en daar een Kievit, maar foeragerend. In het reservaat langs de Ter Aase Zuwe nog veel ganzen. Ik hoorde in de verte een Tureluur en wat Scholeksters. Grutto's nog niet gezien. Die zitten allemaal in het Landje van Geysel bij Ouderkerk.
In het riet een paartje Rietgorzen. Thuis gedetermineerd na bestudering van de foto's. Op de foto beneden  een mannetje Rietgors, denk ik. In winterkleed. Verder nog veel Smienten, veel Krakeenden, een paartje Bergeenden, een Torenvalk en twee Buizerds. Niet spectaculair, maar m'n laarzen hebben weer het weiland geproefd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten