dinsdag 24 maart 2020

Bruggenbouwers ?


Ik heb meermalen geschreven over de populatie Huismussen ( Passer domesticus) in onze rij huizen. Nog maar enkele jaren terug waren we al blij als er 5 of 6  in de tuin zaten. Dat aantal is inmiddels gegroeid tot gemiddeld 20. Enkele uitschieters waren plm. 30-35. Ze zijn, als ze af en aan vliegen, moeilijk te tellen. Ik denk dat o.a. mijn voeren dit aantal tot gevolg heeft gehad. Ik ben inmiddels gestopt met voeren, ze moeten nu zelf weer aan de bak. Toch zitten ze nog te wachten tot die man met zijn  plastic zak naar buiten komt.
Ik heb op de eerste zonnige dag deze week het gras gemaaid en daar hebben de mussen dankbaar gebruik van gemaakt: al het gemaaide gras is weg. Het zit onder de dakpannen. Alle nestelende vogels zag je heen en weer vliegen, van het gras naar de dakgoot. Binnenkort, misschien nu al, liggen er eitjes in de nesten.


Vorige herfst hebben we een nieuw tegelpad gekregen. Het zand dat ik overhield na verschillende veegbeurten, heb ik op twee hoopjes gegooid. Misschien kon ik het gebruiken als het glad zou worden. Niet dus. Op een gegeven ogenblik ontdekte ik in het zand twee grotere kuiltjes, geen idee wie dat gemaakt had, tot ik door het tuinraam een Huismus tekeer zag gaan in zo'n kuiltje. Hij nam een zandbad ! Een bekend verschijnsel bij sommige soorten vogels ( er zullen best andere soorten dieren zijn, die hetzelfde doen) die met dat zand parasieten ( mijten en luizen) proberen kwijt te raken. Op bovenstaande foto door het raam zie je een mus badderen.
Als je maar lang genoeg baddert in beide kuilen kan het gebeuren dat de wand tussen de kuilen zo dun wordt dat er een opening ontstaat. En dat zag ik vanochtend. Een kunstwerk gemaakt door Huismussen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten