Spontaan is deze Koningskaars bij mij in de buurt van de tuin tot groei ( en bloei ) gekomen. Hij staat op een randje aarde tussen de metselstenen en een tegel. Een grote, ik heb er regelmatig één, maar zo groot zijn ze niet zo vaak. Er is een zaadje, zo groot als een speldenknop, op een stukje aarde terecht gekomen en ontkiemt. Tweejarige plant en mag daarna afsterven. Maar heeft dan ontelbare hoeveelheid zaden gevormd, en hoop ik, uitgestrooid. Verderop in mijn tuin staat er nog één, maar kleiner.
Veel tuinierders zien deze plant als onkruid, vooral als hij overal opduikt. Ik vind het elk jaar een prachtige plant die mijn tuin opsiert. In de volksgeneeskunde heeft hij verschillende functies: heeft een verzachtende invloed op luchtwegen bij kriebelhoest, van gedroogde bladeren en bloemen kun je kruidenthee maken. Er zijn in de literatuur meer ziektes te vinden die gevoelig zijn voor de Koningskaars.
Op onderstaande foto een macro van de bloem met inhoud . Hier zie je de naamgever van de plant Verbascum. De naam is afkomstig van het Latijnse barbascum en dat betekent "gebaard". Het slaat op de typische wollige beharing van bladeren en meeldraden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten