maandag 2 september 2024

Nieuwe soort: Landkaartje


 In mijn jeugdbondtijd werd er neergekeken op het soortenjagen. Waarom, weet ik niet. Maar zoiets verachtelijks deed je niet. Maar dat soortenjagen is ondertussen toch wetenschap geworden, wat vogels betreft vooral gepropageerd door Dutch Birding waar ik dan ook een aantal jaren lid van ben geweest.De wetenschappelijke indeling van soorten in de biologie noemen we taxonomie. De indeling van soorten en ondersoorten (rassen) speelt zich tegenwoordig af op het nivo van DNAonderzoek. Hoe ik op dit onderwerp kom.? 
Vanochtend, vanmiddag wordt het weer warm, bezocht ik even mijn onkruidveldje (Lupineveldje, dat ergens op de camping in de vorm van Nederland  is neergelegd en vol staat met “onkruidplanten” .). Camera met zoomlens meegenomen want er is altijd wel wat te zien en te fotograferen. Nog geen minuut in de wei of ik had de eerste al te pakken. Een vlinder die ik helemaal niet kende. In ieder geval nog nooit waargenomen op mijn  Vlinderstruik. Na wat gezoek ontdekte ik dat een Landkaartje was. En wel van de tweede generatie. Bij de eerste is de vlinder gekleurd met oranje en roodbruin, de tweede zoals deze, helemaal zwart met witte vlekken. Voor mij een nieuwe soort. Zelfs op mijn oude dag geeft dat voldoening.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten