zaterdag 6 maart 2021

Weidevogelseizoen officieel begonnen.


 Het eerste Kievitsei is gevonden en dat betekent dat het weidevogelseizoen is gestart. Overal  in het land worden de weidevogels beschermd door boeren en vrijwilligers. Ook in de Utrechtse Venen. 

De oud-coordinator van de vrijwilligers in de Ronde Venen, Otwin Nonnekes, vond gister het eerste Kievitsei in ons land. Altijd een hele gebeurtenis. De media weten je te vinden om verhalen en platen te maken. Sinds ik in Friesland het eierzoeken heb geleerd van mijn vader hoop ik ooit het eerste ei te vinden. Helaas tot nog toe niet gelukt. Ik ben gewoon jaloers op Otwin. Felicitaties waard. Mensen die niks met eierzoeken, geen eierrapen, hebben vinden het maar niks dat we de nesten voor de boeren zoeken en vinden. Maar dat is niet het hele verhaal, we merken de nesten met een stok zodat de boer straks met het maaien erom heen kan maaien. Weer een nest gered.  Ik doe het weidevogelbeheer  bij Gijs en Jolanda al ruim 18 jaar. Ik zag vanmorgen helaas nog geen Kievit. Maar het is nog vroeg.

Op de archieffoto een nest met een Kievitsei.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten