woensdag 21 juli 2021

Huismoeder


 Wie komt er nou op het idee een nachtvlinder Huismoeder te noemen? Ik verbaas me wel meer over de naamgeving van dieren. In mijn jeugdbondtijd, daar heb je hem weer, hadden we alleen wetenschappelijke namen ( Latijnse namen) en dat vonden we bar interessant. Op een gegeven ogenblik heeft iemand bedacht , of een of andere commissie, dat al die beesten en beestjes een Nederlandse naam moesten hebben. Nou, kijk maar in bijvoorbeeld het Nachtvlinderboek, de meest grappige, ludieke, kunstmatige, etc. namen werden bedacht. Wat bijvoorbeeld te denken bij Brildrager (Egira conspicillaris) ( hoort bij de Uilen, een grote familie Nachtvlinders), Gekraagde Grasuil, Grauwe Monnik, Ligusterblokspanner, Herfstpapegaaitje en ga zo maar door.

Overigens, om even terug te komen op mijn  Huismoedertje, als het Huismoertje vliegt is zij/hij veel mooier: de achtervleugels zijn heel oranje en vallen erg op. Deze Huismoeder, aan de kleur te zien een mannetje,  zat in de Coniferen- heg die ik snoeide. Ik verstoorde zijn  rust. Ik heb vaker over de Huismoeder geschreven, bijv. op 7 aug. 2015.
Waarom dit mooie vlindertje Huismoeder, ook de mannetjes, moet heten is me niet duidelijk,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten