donderdag 20 december 2018

Een verdwaalde Rotgans.


Vanochtend een uurtje in de "achtertuin", de ganzen zaten nu aan de andere kant van de Hoofdweg, richting Molenland. Gister zag ik ze vanuit mijn zolderraam maar kreeg ze niet goed scherp . De afstand was toch te groot. Ik wacht nog altijd op de eerste halsring vanuit m'n zolderraam. Vanaf Molenland heb je altijd een goed, hoog, zicht op de ganzen, alleen de zon in de rug ontbrak. Triest weer. Al vrij snel had ik HZ6zwart te pakken, een code die me bekend voorkomt. Thuis gelezen waardoor: op 27-2-'18 heb ik haar afgelezen in de Bovenlanden. Ook deze Kolgans is geringd in Maren-Kessel, Brabant, op 21-12-2013 als juveniel vrouwtje. Hier worden veel ganzen geringd. Vaak afgelezen  in Brabant en  Niedersachsen, Dld. , dit seizoen voornamelijk in de provincie Utrecht: Oudewater, Polsbroek, Zevenhoven en nu hier.
Ik scan meestal een paar keer een groep vogels, soms zit er een krent in de pap tussen. Ik ben dan ook altijd op zoek naar bijvoorbeeld een Roodhalsgans. Nog niet gezien, ook niet door Marianne-Vogelkijker.nl. Zij heeft meestal de primeur. Wat ik vanochtend wel zag was een Rotgans (zie foto). Deze soort komt vooral voor langs de kust, Waddenzee en -eilanden. Je kunt rustig zeggen dat de Rotgans, die ik vanochtend zag, verdwaald is. Ik denk dat het een jong is, de witte vlek op de hals onder de kop ontbreekt. Hij werd regelmatig weggejaagd door de Kollen, die zien dat blijkbaar ook dat het geen soortgenoot is. Hij heet Rotgans omdat het geluid lijkt op hrot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten