dinsdag 16 oktober 2018

Indische gans


Vanochtend met name bezig geweest in onze "achtertuin" ( polder Derde Bedijking) en in de Bovenlanden langs de Kromme Mijdrecht. Ik zou aanvankelijk Grote Zilverreigers gaan tellen op de slaapplaats in het Oortjespad, maar het was mistig en de afstand is daar te groot om ze goed te zien. Een half uur nadat het licht geworden is zijn ze van de slaapplaatsen vertrokken. Er komen meer dagen, hoop ik. Precies een jaar geleden lag ik op de Spoedeisende Hulp in Nieuwegein met een hersenincident, zoals mijn huisarts dat noemt. Ik heb geluk gehad en er geen noemenswaardig letsel aan overgehouden.
Dus op naar de onderlanden en de Bovenlanden ( alleen de laatste is een officiele naam). In de polder was het nog rustig, zodat ik begonnen ben langs de Kromme Mijdrecht. Het barstte er van de Soepganzen, allemaal min of meer wit. Ik heb nu de Grote Canadese ganzen geteld, ik kwam op 60. Wat er dieper de polder in zat kon ik niet zien, het was nog wat nevelig. Alle voormalige recreatieterreintjes langs de Kromme Mijdrecht zijn afgesloten, je kunt er wandelen. Bij het terreintje voorbij het gemaal, ook afgesloten, staat een bord met "Eigen terrein".  Ik vind dit grote onzin. Wat wordt hiermee bedoeld, dat we er niet meer op mogen? Ik heb dat wel gedaan, er zaten nogal wat lijsterachtigen in de bomen. Doortrek. Ik hoorde en zag Merels en Kramsvogels.
Met een omweg kwam ik bij de kruising Heinoomsvaart- Bovendijk. Weinig ganzen. Alleen aan het eind van de Molenland ( alweer Derde Bedijking) zaten zo'n 300 Grauwe, 250 Kollen( geen halsringen) 1 Toendrarietgans en 9 Indische ganzen.( zie archieffoto). Deze exoot heeft zich zo langzamerhand in ons land gevestigd (ontsnapt uit dierentuinen e.d.) en broedt hier en daar. Dit is de ganzensoort die in Siberie broedt en dan op 10 km. hoogte (!!) de Himalaya overtrekt om in Indie en Myanmar te overwinteren.
Leuke waarneming: er verscheen plotseling een Hermelijn in het beeld van de telescoop. Prachtig gezicht dat koppie, rechtop, boven het gras uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten