dinsdag 2 januari 2018

2018, het jaar van de Huiszwaluw

Als er een jaar naar je vernoemd wordt is er wat aan de hand met je als vogel, meestal een slecht teken. 2018 wordt het jaar van de Huiszwaluw. Rond 1970 werd het aantal broedparen geschat op 450.000. In 2015 waren dat er nog maar 75.000 ! Een drama dus zoals we de laatste jaren er zoveel van hebben. Uit mijn jeugd kan ik me nog de jaarlijkse strontplank boven de voordeur herinnneren, overal in de straat zaten Huiswaluwen, meestal bouwden ze hun nest boven de voordeur. Vaak werden de nesten kapotgemaakt, gelukkig maakte m'n vader een plankje boven de deur voor de poepjes. We vonden het wel gezellig,het gekwetter van de zwaluwen.
Maar dat is bijna verleden tijd. Er zijn in de omgeving van de Ronde Venen nog maar enkele kolonies (zwaluwen, ook de andere soorten, broeden graag in groepen). Ik heb ze een aantal jaren geteld: bij een boerderij aan Molenland, bij een boerderij aan de overkant van de Kromme Mijdrecht, bij een boerderij langs de Hoge Dijk, Zevenhoven, aan de overkant van de Kromme Mijdrecht ongeveer tegen over de kerk in De Hoef bij de woonboerderij Stroomzicht, allemaal rond de twintig nesten. Elza Vis en Judy Tito tellen in Vinkeveen en Waverveen en zitten rond de 20 bezette kolonies. Langs de Botsholse Dwarsweg zit een kolonie die uit kustnesten bestaat. (Zie foto).
Waarschijnlijk is de afname van insekten een belangrijke oorzaak, verder het steeds minder aanwezig zijn  van "metselbare" klei, dat ze uit modderpoelen en moerassen met blubber halen. Ik heb ze meermalen in de Waverhoek klei zien ophalen, snaveltje voor snaveltje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten