vrijdag 15 december 2023

Bladspringers (Dwergcicaden)


 Gelukkig heb ik een tuin die rijkelijk is voorzien van planten en struiken, een grasveld plus een Lijsterbes. Als alles groeit en bloeit is het mijn fotostudio, ik haal er veel onderwerpen plus een foto  uit. Maar zo langzamerhand groeit en bloeit er niet zo veel meer. Herfst en winter eisen hun tol. Ik was nieuwsgierig of er nog wat insekten te zien waren. Nauwelijks, alleen heel klein vliegend grut dat ik  niet te pakken kreeg, want ze doken allemaal de struiken in. Zo nu en dan een groen, uiterst klein beestje, ik herinner me deze soort eerder te hebben gezien en gefotografeerd, het is een dwergcicade. Dit zijn de befaamde bladspringers, daardoor zijn ze bijna niet vangen. Ik heb dan ook een archieffoto gebruikt, een cicade  op een groen blad. Eén van de bekendste cicaden is het Spuugbeestje, een cicade die zich in de zomer omringt met schuim, ook wel koekoeksspog genoemd. Over de hele wereld zijn zo´n 40.000 soorten bekend. Hoe deze cicade de winter doorkomt?

Ze behoren tot de familie van de Halfvleugeligen, waar ook plantenluizen en wantsen toe behoren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten