zaterdag 28 april 2018

Eerste kuiken (Weidevogels 10)


Een grasstengel zit wat in de weg, maar dat zie je pas als je de foto wil bewerken. M'n voldane gevoelens zijn er niet minder om, ik voorspelde een paar weken terug dat het eerste Kievitsnest dat ik vond, rond deze tijd uitgebroed zou zijn. Wel vanochtend ben ik toch even wezen kijken voordat de koeien weer langs kwamen. De Grutto zat er nog,dat zal nog wel even duren, het andere Kievitsnest was verlaten, koude eieren. En in het nest op de foto was het eerste jong net geboren. Je ziet dat het eitandje, witte stipje, nog op de snavel zit. Ik heb de andere eieren maar niet in de hand genomen om te controleren. Het nest zit in een pluk gras waar de koeien niet bij kunnen door een schrikdraadje, zo hebben de jongen de eerste dagen bescherming.
De Scholekster kan ook gaan broeden, die heeft drie eieren. Op een ander perceel kwam weer een Tureluur omhoog zodat ik zeker weet dat daar een nest zit. Je hoeft dat nest niet te vinden, ik heb de stokken ruim gezet. Het nest van een Tureluur is moeilijk te vinden, zodat ik dat ook maar niet doe. Je trapt alles plat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten