woensdag 2 juni 2021

Bruine Kiekendief

Deze dagen loop ik alle slootkanten af in de hoop nog wat eenden te vinden: Kuifeend , zit altijd langs de waterkant en kan bij nood zo het water in glijden, Krakeend, hier en daar zijn  Krakeenden steeds paarsgewijs aanwezig. Als je alleen het mannetje ziet moet je gericht gaan zoeken , ze willen nog weleens wat meer op het weiland een nest hebben en worden dan uitgemaaid. Zo ook Slobeenden, helemaal midden op het weiland. Je moet er bijna op gaan staan om ze op te jagen. Wordt daardoor vaak uitgemaaid. Tot nu toe een Kuifeend maar net aan de andere kant van de TAZ. Ook bij de eenden is het dit jaar mager. Oorzaak??? Wist ik het maar. Koud weer??

Ik stond even uit te blazen vanochtend op een dam toen in de verte een Bruine Kiekendief aan kwam zwalken. Geen rechte vlucht maar typisch met de vleugels in V-vorm heen en weer waggelend. Ik hoopte dat  het vrouwtje dichterbij zou komen. M'n witte petje af en gebeurde waar ik op hoopte. Vogels in vlucht lijkt m'n specialiteit te worden. Hij  kwam dichtbij en had me pas op het laatste ogenblik in de gaten. Zie foto hieronder. Ze zwenkt weg en laat de prachtige grote gele klauwen zie

Kopfoto: dezelfde Bruine Kiek op wat grotere afstand.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten