zaterdag 16 februari 2019

Twee zeldzame ganzen.



De afgelopen weken hebben we weer het St.Antoniusziekenhuis gesponserd met onze veelvuldige bezoeken. 6x in 2 weken. De rust keert nu weer, we weten waar we aan toe zijn , we mogen van beide behandelende chirurgen een half jaar wegblijven. Op deze lente-dagen zijn er nog genoeg ganzen. Vanochtend in m'n "achtertuin" twee zeldzame ganzen: eerst vanaf de Oosterlandweg een Rotgans en later vanaf de Hoofdweg aan de Westerlandwegkant een Roodhalsgans. Die Rotgans had ik vanuit m'n zolderraam kunnen zien, zoals een paar jaar terug een Roodhals., maar vanaf de weg heb ik een veel beter uitzicht.
Ik vond de kleurstelling van de Rotgans direct al vreemd, geen grijs maar zwart wit. Het zou toch geen Zwarte Rotgans zijn? Die zijn in het hele land zeldzaam. Ik ken de soorten rotganzen niet zo goed, zo vaak zijn ze hier niet en zo vaak zit ik niet meer langs de kust. Straks toch maar eens goed de platen bekijken die ik met de telelens , 500 mm., had gemaakt. Het beest had een vreemd gedrag: hij liep constant achter een rietgans aan, als of hij wilde paren.
Thuis kwam ik er nog niet uit en heb de gans aangemeld op waarneming.nl  als een Rotgans. Vanavond kreeg ik bericht van de validator ( deskundige)Peter van der Meer,  dat het inderdaad een Zwarte Rotgans was!!



Ondertussen had ik andere groepen Kollen twee halsringen afgelezen, beide ook langs de Hoofdweg: H62 lime en HZ6zwart. De eerste is een Belg. Bijna alleen maar in Vlaandren afgelezen , de tweede heb ik wel vaker hier gescoord.

Elk jaar wordt er ook in de Ronde Venen wel een Roodhalsgans gezien. Meestal is Marianne W. de eerste. Dit jaar niet, ik las gister dat Kees J.. in de Bovenlanden er een had. Dus ging ik op zoek. Eindelijk bij de laatse groep langs de Hoofdweg, ik zou naar huis , de Roodhals. Het blijft een prachtig beest.


Vanaf Molenland niet alleen ganzen, maar ook 60 Wulpen, wat Brandjes en een Lepelaar . Die is vroeg terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten