donderdag 25 mei 2023

"Onkruid?" Er bestaat geen onkruid!!


 Op enkele weilanden waar ik het weidevogelbeheer doe staat het nu stikvol met kruiden die je in andere Raaigrasvelden niet ziet. In dit geval de Veldzuring. Tussen de halve en hele meter hoog, een gevolg van laat maaibeheer en bemesten met ruige mest. En dan is het onvoorstelbaar dat hierin nog een vogel broedt: mijn laatste Kievit zit er nog op 4 eieren, vanochtend nog warm. Ik rekende erop dat ze uit waren, nog niet dus. De jongen zullen straks snel naar een weiland gebracht worden , door de ouders,  met korter gras waar ze wat makkelijker uit de voeten kunnen.



Van Nel en Jan van H. kreeg ik een paar foto's van een indringer in hun  tuin. Groot, leek op een Paardebloem of moet het PaardeNbloem zijn?. Of ik wist wat het was? Ik heb weer de hulp van de determinatie-computer van Waarneming.nl ingeroepen: de Gewone Melkdistel. Mijn plantenkennis wordt er niet beter op , eerder minder. Kwestie van bijhouden. Het is een Samengesteld Bloemige ( Composiet) met alleen maar lintbloempjes. Bijvoorbeeld een Madeliefje en  een Margriet hebben twee soorten bloempjes: de buitenste rand lintbloempjes en het hart buisbloempjes. Kamille heeft alleen maar buisbloempjes. 

Deze melkdistel krijgt de naam vooral door het witte melksap dat tevoorschijn komt als je de stengel door breekt. Is hier terechtgekomen door het parachuutje dat het zaad, net zoals bij een Paardenbloem, verspreidt.

Wat mij betreft,  familie Van H., mag je'm laten staan maar ga de bloemen met die parachuutjes verwijderen anders kun je volgend jaar genieten van de halve tuin vol Melkdistels. "Da ge bedankt sij".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten